Nordic Clinic - Nygade 6 - 3.sal - 1164 Copenhagen K - Denmark

+45 33 75 10 05

info@nordicclinic.dk

 
Behandling
Irritabel tyktarm
Hvad er FODMAP?
FODMAP Diæt
Kosttilskud
Laboratorie analyser


SIKKER BETALING
ePay / Payment Solutions er PCI certificeret af VISA / Mastercard, og al kommunikation foregr krypteret via en sikker forbindelse.


ddd




Tilmeld nyhedsbrev

FODMAP diæt

En kost lav på FODMAP kan lindre dine irritabel tyktarmssymptomer og f.eks. give mere ro i maven, færre smerter og mindre luftdannelse i tarmene. Lider du af irritabel tyktarm kan du opnå lindring ved at ændre dit kostindtag til en kost der indeholder begrænsede mængder af FODMAPs. Virkningen på diæten er undersøgt i flere kliniske studier i både Australien og England og resultaterne viser at 75% af personer med irritabel tyktarm kan opnå lindring i deres symptomer.  

Selve diæten

Low FODMAP diæt går ud på at undgå fødevarer indeholdende helt bestemte kulhydrattyper. Det kan være svært at begynde diæten, da fokus på det man ikke må indtage ofte bliver omdrejningspunktet, fremfor hvad du kan spise. Derfor er det vigtigt at starte diæten i samarbejde med en diætist, så du er optimalt vejledt i det store udvalg af mad du kan spise og så du ved præcist, hvad du bør undgå. Dertil kan Low FODMAP diæten mangle vigtige næringsstoffer, hvilket ikke er et problem hvis diæten kun følges i en kortere periode, men skal diæten følges i længere tid er det vigtigt at få vurderet om din kost er fuldgyldig og indeholder tilstrækkeligt med vigtige næringsstoffer.

Oversigt over fødevarer med FODMAP

Undgå indtag af fruktose:
Dåsefrugt , æble, mango, pære, vandmelon, tørret frugt f.eks. rosin, svedske, abrikoser,  sukkerærter, frugtjuice, honning og fruktose.
Spis gerne: Moden banan, citrusfrugt, kiwi, vindrue, jordbær, blåbær, hindbær, netmelon, ananas.

Undgå indtag af laktose:
Mælk, yoghurt, is, kakaomælk, myseost og ost. Både fra ko, men også fra får og ged.
Spis gerne: risdrik, laktosefattige mejeriprodukter.

Undgå indtag af fruktaner:
Hvede, rug, byg, artiskok, asparges, jordskok, rødbede, broccoli, rosenkål, kål, aubergine, fennikel, hvidløg, porrer og løg (alle slags). 

Undgå indtag af galaktaner:
Kikærter, linser, bønner (f.eks. kidneybønner, brune- og hvide  bønner).

Undgå indtag af sukkeralkoholer:
Æble, abrikos, avocado, brombær, kirsebær, litchi, nektarin, fersken, pære, blomme, vandmelon og svampe. Dertil undgå sødemidler som maltitol og birkesød (xylitol) som findes i f.eks. slik og tyggegummi.
Spis gerne: Stevia som sødemiddel

Ovenstående lister er vejledene og diæten må ikke stå istedet for vurdering af en læge og diætist.

 
Er det noget du har spist? Ny [book]
DKK 199.00 Tilføj kurv
Din Kurv Til kasse >>
0 produkt/er I alt DKK 0.00